Husvagnssemester i Åre ❤️

I torsdags packade vi in det vi skulle behöva för några dagars semester med Majsan, hakade på henne på Lill-Toyotan och drog iväg norrut, med siktet inställt på Åre. I hård motvind fick Lill-Toyotan kämpa men det gick bra.

Med hjälp av appen ”Park4night” hittade vi en sovplats för natten strax bortanför Åre.

Utsikten från husvagnen var det minsann inget fel på.
Jag hade en busig gurk-kanin som middagssällskap.
Minna fick ett eget litet bord att äta vid.
Så fint! Kvällen bjöd dock på massa regn och en mindre storm. Det tog i ordentligt, så pass mycket att husvagnen skakade på kvällen och natten.
Trots att vinden ven i ventilerna lyckades lilla älsklingen somna sött under varma täcket och tätt intill mig.

Fredag

Efter vi ätit frukost och plockat ihop allt löst i Majsan begav vi oss vidare, tillbaka genom Åre för att sen landa på Åre Camping som ligger cirka 1 mil öster om Åre Centrum.

Väl framme på campingen bjöd Restaungan Majsan på pasta med smaskig färssås och det var tydligen uppskattat. Älskade unge, inget gör mig så lycklig som det där strålande lilla ansiktet 😍
Minna kikar ut över campingen…
… och jag njöt av en kopp kaffe.
Efter lunch och lite Majsan-mys begav vi oss in till centrum, handlade lite och Minna fick åka en liten brandbil.
Vi hittade en rolig cykel-, kick bike-, och skateboardbana på torget i centrum. Minna blev tuffare och tuffare för varje varv.
Min lilla älskade! Minna har aldrig förut cyklat på en sån här bana så jag tycker hon var jättetuff som gav sig iväg och hon har blivit tryggare, snabbare och säkrare för varje gång vi varit där under denna helg.
Så här gott sover lilla älsklingen efter massa varv på cykelbanan.

Lördag

Efter en god natts sömn var vi pigga och glada och taggade för nya äventyr.

Jag älskar att duka fram ett läckert fruktfat när det vankas frukost och det känns lite extra lyxigt i husvagnen.

Efter frukost och annat fix begav vi oss in till Åre. Planen för dagen var att åka gondolbanan upp till Åreskutans topp. Peppen var total!

Glad unge som precis klivit in i gondolen. För övrigt en överlycklig mamma också, jag äääälskar höjder!
Snutten åkte förstås också gondol…
… och tittade på utsikten.

Tyvärr var sikten i gondolerna i den första etappen inte den bästa men det var häftigt ändå.

Här har vi klivit av från den första gondolbanan. Det var väldigt kul att titta på alla downhill-åkare som swishade ner för backarna på spännande cykelstigar. Det vore onekligen kul att testa nån gång.
Wooow vilken utsikt! Gondolerna i sista etappen upp mot toppen hade betydligt bättre sikt. När vi kom ännu längre upp åkte vi dock in i molnen så då såg vi inte mycket. Tänk va häftigt att åka upp en helt klar dag!
Uppe bland molnen!

Väl uppe på toppen njöt vi av fjälluften och en god lunch innan vi åkte neråt igen.

Så enormt läcker utsikt! Detta kommer vi definitivt göra om!

När vi väl kommit ner igen begav vi oss in till centrum.

– Jag vill krama björnen! sa Minna.
Vi gick en tur i Åres fina centrum och hittade en mysig restaurang där vi åt middag.
Resten av kvällen spenderade vi här, i pumptracken på torget.
Så himla kul att se Minna ha så roligt, bli tuffare och säkrare för varje varv och att se hennes stolthet.
På väg ”hem” till campingen gjorde vi en avstickare upp till Copperhill för att kolla på utsikten. Magiskt avslut på en magisk dag!

Söndag

Efter frukost och en stund på campingens lekplats gick vi en promenad i skogen. Vi såg höga, häftiga blommor, en ekorren, mötte en glad hund och kände på Åresjöns tämligen kalla vatten.

Efter ytterligare en stund på lekplatsen serverade Restaurang Majsan lite lunch innan vi begav oss iväg på dagens äventyr. Vi hade bestämt oss för att åka och titta på Sveriges största vattenfall, Tännforsen!

Off we go! Dånet från vattenfallet var redan här mäktigt!
Första synen av fallet…
Tänk vilka enorma mängder vatten som kastar sig ner för fallet!
Kolla de gröna kullarna på andra sidan fallet, där lever växter som älskar den höga luftfuktigheten som vattenfallet ger.
Mäktigt är bara förnamnet!
Du & Jag 💕
Downstairs…
Så vackert, moder natur hon kan hon!
Hade jag varit ensam hade jag nog kunnat sitta här bra mycket längre än jag gjorde, men vackert var det. Det är något särskilt med vatten…
Du och jag min älskade Gulligos ❤️

Tännforsen var verkligen en upplevelse för alla sinnen, synen av vattnet som kastade sig ut över kanten trollband mig, ljudet av dånet från fallet imponerade, doften av alla växter som trivs i den höga luftfuktigheten… Tack Tännforsen!

Tillbaka på pumptracken med lillcykeln. Lite tröttare idag så det blev inte lika många varv som igår.
Efter middag i Majsan blev det glass i lekparken. Det är viktigt att äta mycket glass när man är på semester.
Vi gungade, åkte brandstång, rutschkana, sparkade boll och klättrade klättervägg innan…
… vi varvade ner lite var för sig. Minna lekte med lego inne i husvagnen medan jag satt ute och mumsade oliver och tittade lite på folk. Det är dock betydligt mycket mindre husbilar och husvagnar här idag än igår. Vi väljer dock att stanna en natt till.
Efter lilla älsklingen somnat satte jag mig i mitt favorithörn, tände några lyktor, njöt av en god kopp te och läste några sidor ur Mikael Persbrandts självbiografi.

Nu går mina ögon i kors och snarklådan kallar. Imorgon ska vi checka ut och åka vidare. OM det går (beroende på om de kan släppa in externa besökare) så kanske vi gör ett besök på Holiday Clubs bad- och bastuvärld innan vi styr vårt gulliga ekipage söderut igen.