Amning – KÄNSLIGA LÄSARE VARNAS

Jag har hela tiden varit fast besluten om att jag skulle amma, det har egentligen aldrig funnits några alternativ i min värld även om jag vet att en del ger ersättning. 

På ett sätt har det varit lätt, Minna har ätit bra och gått upp i vikt ordentligt. För henne har inte amningen varit ett bekymmer och det är ju det viktigaste. 

För mig har det dock varit jobbigt för jag har haft så himla ont. Ganska länge gjorde det så ont att tårna krullade sig ungefär. 

Under vissa perioder har det känts jobbigt att erbjuda henne bröstet och jag har gruvat mig lite för det har känts som att stoppa ner bröstet i en pöl med pirayor. 

Anledningen till att det gjort så förbenat ont?

  Jag har haft såna sprickor på båda bröstknopparna (bröstvårtorna). De kanske inte ser mycket ut för världen men när en viss liten donna suger och sliter på den redan trasiga huden gör det väldigt ont. 

I åtta veckor hade jag sprickor och i åtta veckor gjorde det ont, ibland oerhört ont, att amma men nu har jag fått min belöning! Bröstknopparna har äntligen läkt och numer ammar jag utan smärta! Så himla härligt!

Det som jag tror fick knopparna att läka var rådet från BVC om att inte låta henne ligga och ”nö-snutta”, alltså snutta för mysets skull. Därför har hon numera napp när hon ska sova och det funkar bra. Hon äter mer effektivt nu också, det tar inte alls särskilt länge att amma nu. 

Jag är så glad för att jag inte gav upp, för att jag härdade ut. Min tanke var hela tiden att så länge det funkar för Minna så kör vi på. Nu när det inte längre gör ont blir jag mycket mer amningsdåsig också, det är lite häftigt hur ”borta” man kan bli. 

  Den här bilden är tagen för rätt länge sedan, ett par dagar före jul ungefär. 

Jag tycker att det är så otroligt fascinerande hur naturen har fixat det så att det kommer mat ur min kropp som både mättar, lugnar och gör mitt barn på gott humör. Det är så häftigt att min kropp (med lite hjälp) först skapat denna fantastiska lilla människa och sen dessutom kan göra mat åt henne. Det är minst sagt ett ”miracle of life”.

Så där ja, nu har jag ventilerat ämnet amning med er. Berätta gärna hur ni ser eller såg på amning, vad är DIN erfarenhet?

Nu ska jag kliva upp och käka frukost. Idag är det storloppis på OSD som gäller. 

Kram på Er och ha en skön söndag!

Kommentera

